דף הבית >> העיר העתיקה >> מתחם הקטר 70414

מתחם הקטר 70414 (תחנת הרכבת התורכית)

מתחם הקטר 70414
 
קטר הקיטור התורכי המקורי, הגיע במבצע חשאי לבאר שבע, והוא קטר הקיטור היחיד שנמצא בישראל.
הקטר זכה למחווה מיוחדת מצד עיריית באר- שבע, שהחליטה לקרוא למתחם תחנת הרכבת התורכית ההיסטורית על שמו: "מתחם הקטר 70414". בשנים האחרונות עשה ראש עיריית באר- שבע, רוביק דנילוביץ', מאמצים רבים לאתר קטר קיטור ובתאריך 16.08.2009 הוא פנה לנשיא המדינה לשעבר שמעון פרס שיסייע במשימה מול ממשלת תורכיה, אך בעקבות המתיחות הדיפלומטית בין שתי המדינות, המהלך לא הבשיל.
 
ראוי לציין, כי בסמוך למתחם תחנת הרכבת התורכית בבאר-שבע, הוקמה כיכר אטאטורק, על שמו של מוסטפא כמאל אטאטורק, מקימה ומייסדה של הרפובליקה של תורכיה שנחשב לאבי האומה התורכית.
למטרת הבאת הקטר, גובש צוות המורכב מנציגי עיריית באר- שבע ורכבת ישראל ומטרתו לחפש קטר קיטור מקורי, ברחבי העולם. לאחר בדיקה, הסתבר שבעולם קיימים היום רק 13 קטרים מסוגו של קטר 70414, רובם בבריטניה ומקצתם בתורכיה, אירן ועירק.
 
לבסוף, אותרה בבריטניה (בוולס) קבוצת חובבי רכבת, שהתאגדו והקימו חברה שכל מטרתה שיפוץ ושיקום של קטרי קיטור. הצוות המשותף של עיריית באר- שבע ורכבת ישראל, יחד עם משרד עורכי דין שמתמחה בתחום, יצאו לבריטניה וניהלו משא ומתן ארוך לרכישת קטר קיטור תורכי מקורי, שהגיע לאחרונה לבריטניה. לאחר שנחתם הסכם מול החברה הבריטית, הועלה הקטר בתאריך 26.11.12 על אוניה בנמל סאות'המפטון באנגליה והגיע לישראל ביום שישי  -20.12.12. 
 
תחנת הרכבת התורכית ההיסטורית, בעיר באר-שבע, שנבנתה על ידי השלטון העות'מני בשנת 1915 משוקמת בימים אלה באמצעות החברה הכלכלית לפיתוח באר שבע בעלות של כ- 20 מיליון ₪ במימון משותף של רכבת ישראל. מדובר ביוזמה של ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ', שמיום כניסתו לתפקיד פועל לשיקום אתרים היסטוריים ברחבי העיר. התוכנית אושרה בוועדה המחוזית לתכנון ובניה.
דנילוביץ' גייס כשותפים לחזון את אנשי "רכבת ישראל" והפרויקט אושר בדירקטוריון החברה. כמו כן, התקבלה ברכתו של שר התחבורה, ישראל כץ, שרואה במיזם עוגן הסברתי חשוב של הרכבת, שמשקיעה מיליארדי שקלים בפיתוח תשתיות, בקווי הרכבת באר שבע - תל אביב ובאר שבע - אשקלון.
 
מתחם התחנה בבאר-שבע משתרע על פני כ- 7.5 דונם, יש בו שלושה מבנים לשימור והוא נמצא בציר תנועה מרכזי, המחבר את הכניסה לעיר מכיוון צפון- מערב עד ליציאה הדרומית לכיוון אילת. אדריכל הפרויקט הוא אייל זיו והפרוגרמטור הוא צביקה מינץ. שניהם עבדו במשותף, לאחרונה, בפרויקט מתחם "התחנה" בתל-אביב. התכנים שישולבו במתחם הקטר 70414 יכללו: מיני מוזיאון אינטראקטיבי של רכבת ישראל, שישלב עבר, הווה ועתיד ויהווה ארכיון למורשת העיר באר-שבע, מיום הקמתה. המוזיאון יכלול תיעוד תמונות ומסמכים רשמיים. כמו כן, תוקם במתחם מסעדת שף ועמדת קפה, גלריה לתערוכות מתחלפות (בית הנתיבות), קרונות אותנטיים וכמובן קטר הקיטור המקורי. 
 
הפתיחה בקרוב!! 
 
ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ': "מתחם תחנת הרכבת התורכית בבאר-שבע הוא אחד היפים והמרגשים במדינת ישראל. בשיתוף פעולה עם רכבת ישראל ומשרד התחבורה, אנו משקמים נדבך היסטורי חשוב שהוקם על ידי השלטון העות'מאני ששלט בארץ, והוא עדות למרכזיותה של באר-שבע כעיר מחוז. מיזם זה מהווה חוליה אחת, בציר שיכלול רצף של מוזיאונים ומוקדי תרבות ואמנות, כמו: מרכז מבקרים בינלאומי באר אברהם, תיאטרון הפרינג', מוזיאון הנגב לאמנות ופארק קרסו למדע. אני רואה חשיבות מכרעת, כראש עיר, לשים דגש על העוגנים ההיסטוריים של העיר, שמסמלים את המורשת העמוקה של באר-שבע. לכן, החלטנו להציב כאייקון את קטר הקיטור, שמספרו 70414, שכה מסמל את באר-שבע. אני משוכנע שמתחם תחנת הרכבת התורכית יהווה מוקד משיכה נוסף למבקרים מהארץ ומחוץ לארץ."