דף הבית >> העיר העתיקה >> תחנת הרכבת הטורקית

תחנת הרכבת הטורקית

קטר הקיטור ההיסטורי חזר לבאר שבע 
קטר הקיטור התורכי מקורי, הגיע במבצע חשאי לבאר שבע, והוא יהיה היחיד שנמצא בישראל.
הקטר זכה למחווה מיוחדת מצד עיריית באר- שבע, שתקרא את מתחם תחנת הרכבת התורכית ההיסטורית על שמו: "מתחם הקטר70414". בשלוש השנים האחרונות עושה ראש עיריית באר- שבע, רוביק דנילוביץ', מאמצים רבים לאתר קטר קיטור ובתאריך 16.08.2009 הוא פנה לנשיא המדינה שמעון פרס שיסייע במשימה מול ממשלת תורכיה, אך בעקבות המתיחות הדיפלומטית בין שתי המדינות, המהלך לא הבשיל.
ראוי לציין, כי בסמוך למתחם תחנת הרכבת התורכית בבאר- שבע, הוקמה כיכר אטאטורק, על שמו של מוסטפא כמאל אטאטורק, מקימה ומייסדה של הרפובליקה של תורכיה ונחשב לאבי האומה התורכית.
בשנה האחרונה גובש צוות המורכב מנציגי עיריית באר- שבע ורכבת ישראל ומטרתו לחפש קטר קיטור מקורי, ברחבי העולם. לאחר בדיקה, הסתבר שבעולם קיימים היום רק 14 קטרים מסוגו 70414, רובם בבריטניה ומקצתם בתורכיה, אירן ועירק.
בחודשים האחרונים אותרה בבריטניה (בוולס) קבוצת חובבי רכבת, שהתאגדו והקימו חברה שכל מטרתה שיפוץ ושיקום של קטרי קיטור. הצוות המשותף של עיריית באר- שבע ורכבת ישראל, יחד עם משרד עורכי דין שמתמחה בתחום, יצאו לבריטניה וניהלו משא ומתן ארוך לרכישת קטר קיטור תורכי מקורי, שהגיע לאחרונה לבריטניה.
לאחר שנחתם הסכם מול החברה הבריטית, הועלה הקטר בתאריך 26.11.12 על אוניה בנמל סאות'המפטון באנגליה והוא הגיע לישראל ביום שישי  -20.12.12. תחנת הרכבת התורכית ההיסטורית, בעיר באר-שבע, שנבנתה על ידי השלטון העות'מני בשנת 1915 משוקמת בימים אלה  באמצעות החברה הכלכלית לפיתוח באר שבע בעלות של כ- 20 מיליון ₪ במימון משותף של רכבת ישראל.
מדובר ביוזמה של ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ', שמיום כניסתו לתפקיד פועל לשיקום אתרים היסטוריים ברחבי העיר. התוכנית אושרה בועדה המחוזית לתכנון ובניה.
דנילוביץ' גייס כשותפים לחזון את אנשי "רכבת ישראל" והפרויקט אושר בדירקטוריון החברה. כמו כן, התקבלה ברכתו של שר התחבורה, ישראל כץ, שרואה במיזם עוגן הסברתי חשוב של הרכבת, שמשקיעה מיליארדי שקלים בפיתוח תשתיות, בקווי הרכבת באר שבע - תל אביב ובאר שבע - אשקלון.
מתחם התחנה בבאר-שבע משתרע על פני כ- 7.5 דונם, יש בו שלושה מבנים לשימור והוא נמצא בציר תנועה מרכזי, המחבר את הכניסה לעיר מכיוון צפון-מערב עד ליציאה הדרומית לכיוון אילת.
האדריכל שנבחר לתכנן את הפרוייקט הוא אייל זיו והפרוגרמטור צביקה מינץ. שניהם עבדו במשותף, לאחרונה, בפרוייקט מתחם "התחנה" בתל-אביב. התכנים שישולבו במתחם תחנת הרכבת התורכית בבאר-שבע יהיו מיני מוזיאון לתולדות רכבת ישראל, שישלב עבר, הווה ועתיד, ארכיון למורשת העיר באר-שבע, מיום הקמתה, שיכלול תיעוד תמונות ומסמכים רשמיים. כמו כן, יוקם במתחם
בית קפה – מסעדה לרווחת המבקרים. האטרקציות הבולטות ימוקמו בכיכר הולכי הרגל, שלאורכה יוצבו מסילות ברזל אותנטיות, קרונות שישמשו כחללים לתערוכות מתחלפות וגולת הכותרת, תהיה בדמות קטר קיטור שמספרו 70414, על פי שירו המיתולוגי של חיים חפר, בביצוע אריק לביא. בראשית שנת 2013 אמורה להסתיים העבודה במתחם.
 
ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ': "מתחם תחנת הרכבת התורכית בבאר-שבע הוא אחד היפים והמרגשים במדינת ישראל. בשיתוף פעולה עם רכבת ישראל ומשרד התחבורה, אנו משקמים נדבך היסטורי חשוב שהוקם על ידי השלטון העות'מני, ששלט בארץ, והוא עדות למרכזיותה של באר-שבע כעיר מחוז.  מיזם זה מהווה חוליה אחת, בציר שיכלול רצף של מוזיאונים ומוקדי תרבות ואמנות, כמו: מרכז מבקרים תיירותי בינלאומי "באר אברהם אבינו", תיאטרון הפרינג', מוזיאון הנגב לאמנות, המוזיאון הארכיאולוגי ומוזיאון המדע. אני רואה חשיבות מכרעת, כראש עיר, לשים דגש על העוגנים ההיסטוריים של העיר, שמסמלים את המורשת העמוקה של באר-שבע. לכן, החלטנו להציב כאייקון את קטר הקיטור, שמספרו 70414, שכה מסמל את באר-שבע. אני משוכנע שמתחם תחנת הרכבת התורכית יהווה מוקד משיכה נוסף למבקרים מהארץ ומחוץ לארץ."
על הרקע ההיסטורי של תחנת הרכבת והקטר- לחצו כאן